25 okt. 2010

Egna tags och tvättrådslappar

Med begränsad pysselbudget kan jag inte köpa allt jag vill ha - och det finns ju mycket förutom tyg. Knapptång, overlockmaskin och namnband/tvättrådslappar till exempel. Men jag har kommit på en kompromiss som funkar OK, jag gör egna tags och tvättrådslappar med transferpapper och bomullsband. Det är ganska pilligt och ibland hamnar trycket snett eller blir kasst, men känslan är ändå en helt annan än utan några lappar.
Först en massa jobb i datorn, sen klippa, pussla och styka...
...men vad sjutton, det är det värt!

3 kommentarer:

  1. Det ser ju jättefint ut! Men jag är ju lite borta, hur fungerar det, vad är transferpapper och hur kommer bomullsbanden med på tåget?

    SvaraRadera
  2. Jag hade gammalt transferpapper hemma från Clas Ohlsson, som egentligen är till för att trycka T-shirts. Man skriver ut på det precis som på vanligt papper (fast spegelvänt), sen stryker man fast det på tyget. Jag stryker motivet på bomullsband istället, klipper i lämpliga bitar, viker och syr fast. Det håller nog inte lika bra som vävda band eller proffstryck, men det är ett prisvärt alternativ tycker jag, i alla fall om man redan har pappret hemma... Och känns lite mjukare i nacken också tror jag.

    SvaraRadera
  3. Oj vad smart! Att jag inte tänkte på det själv! ;) Jag har precis startat upp en egen liten business och tills det börjar rulla så är det här ett utmärkt alternativ.

    SvaraRadera